På Trafikverket.se finns information om våra
vägfärjor.
Här kan man också ansluta sig till en smart sms-tjänst.
Välj färjled, klicka på information och välj Trafikinformation via sms.
En anslutning till varje färjled.
Torsdagen 19 september bjöd Trafikgruppen Flatön in Färjerederiets distriktschef Hanna Hagberg och färjeskeppare Per-Johan Tannerfors till Flatö skola för att diskutera effekterna av de indragna färjeturerna förra året.
Från Trafikgruppen deltog Lars Normark, Nils-Erik Borgström, Knut Thorberntsson, Gösta Torberntsson och Lena Kjellman.
UTVÄRDERING
Trafikgruppen redogjorde för den utvärdering som gjordes efter indragningen av färjeturer
1 februari 2023. Hur den påverkar inte bara oss boende utan framförallt arbetspendlare, företagare, hantverkare, varubilar, hemtjänst, färdtjänst, skolskjuts, servicebuss, anslutning till buss samt inte minst alla genomfartspendlare som nyttjar vår genomfartsled. Ängöleden är också en av fyra inkörsportar till Orust kommun.
Peter Fäldts nyttokostnadskalkyl visar att samhällskostnaden ökar med nästan 2 miljoner kronor per år med den nya turlistan.
Vi visade också Skaftös kartläggning av näringslivets betydelse och hur viktigt det är med bra förutsättningar för näringslivet eftersom det påverkar både statens och kommunernas ekonomier.
Övrigt: Redan långa restider förlängs när synkningen mellan lederna Malö/Ängö/Gullmarn är borta. Ökade hastigheter på ön, Dragsmark och Fröjdendal när resenärer vill hinna färjan.
Trångt vid färjelägena på Malön, Ängön och Dragsmark vid köbildning. Färjerederiet har tittat på att placera kameror på lämpliga ställen för att kunna se hur lång kön är.
Vi visade också en jämförelse med de andra linfärjelederna i Bohuslän; Lyr, Hamburgsund och Bohus-Malmön som alla har en tur kl. 03.00.
På Malön byttes 03.00-turen mot 00.30-turen för flera år sen. Nu har vi inte längre någon av dessa turer.
Hamburgsundsleden har 20-minutersturer från kl. 06.00-23.00.
ALLMÄNNA FRÅGOR
Avkörningspilarna som är målade på Ängön och Dragsmark förvillar många. Kan man ta bort pilarna?
Väntkuren på Dragsmark försvann i våras efter att ha funnits där i sex år. Kan man få tillbaka den? Det är ett utsatt väderläge på dragsmarkssidan.
Färjerederiet berättade om De funktionella kraven, ett dokument som Trafikverket har tagit fram och där listat olika krav för hur trafiken på de olika färjelederna ska drivas.
Till exempel styr antalet mantalsskrivna, årsdygnstrafiken och ledens längd turtätheten och även om det ska finnas
nattrafik (kl. 22-06).
Vi fick se statistiken fram till augusti i år. Den är i stort oförändrad mot tidigare år. Det finns en risk att om årsdygnstrafiken minskar kan nattrafiken på Malöleden vara hotad.
Frågan diskuterades inte mer än att vi var tydliga med att om så skulle bli fallet, skulle det få katastrofala konsekvenser för bobarheten på våra öar. Och eftersom det även kan drabba fler öar i riket kommer frågan att lyftas i Skärgårdarnas Riksförbund och med de kontakter de har på riksdagsnivå, i bl. a. Trafikutskottet.
Skärgårdsutveckling är också en regional fråga och kommer att tas upp med regionen.
Dokumentet Funktionella Krav finns att läsa i sin helhet på vår hemsida, (se högre upp på denna sida)
I och med medlemskapet i NATO kommer också krav på fungerande transporter.
Det finns en stor underhållsskuld när det gäller färjeflottan. Färjerederiet kommer att få medel för att åtgärda denna skuld men kommer samtidigt också att få sparkrav. Hur allt detta kommer att påverka färjetrafiken vet vi inte idag.
"Ferry on demand" en anropsstyrd trafik. Forskning pågår och i en framtid skulle det kunna bli möjligt med förarlösa färjor.
Färjerederiet har som mål att vara klimatneutrala till 2045.
Information vid driftsstörningar är viktig. Färjerederiet rapporterar in till Trafikcentralen som avgör om det ska gå ut info i radion. Det ska finnas aktuell info på displayen, i appen Trafikinfo Färjerederiet och ibland även på hemsidan. Bra idé att ha appen nedladdad och få push-notis om driftsstörningar.
Vi tackade Färjerederiet att de kom till vårt möte och vi tycker det är viktigt att vi kan träffas fysiskt och diskutera viktiga frågor omk kommunikationer.
Anteckningar kommer att läggas på vår hemsida så snart de har justerats av Färjerederiet.
Trafikgruppen Flatön
Skärgårdarnas riksförbund (SRF) är en organisation som värnar om öborna i Sverige. Inom SRF finns en Nationell Färjegrupp som är samtalspartner med bl. a. Färjerederiet. Lena Kjellman är aktiv i Färjegruppen för Bohuslän och Lars Normark och Peter Fäldt svarar för Malö- och Ängölederna. Trafikgruppen inom Föreningen Flatön förbereder alla trafikfrågor.
Den 17 maj var det distansmöten mellan SRFs färjegrupp och Färjerederiets ledning. Vi framförde att informationen vid stopp i färjetrafiken är mycket viktigt. Informationen på regionsnivå måste ske över SRs trafikinformation samt genom Trafikverkets App "Trafikinformation". Vid stoppet vid Malöleden i maj utnyttjades ej SR tillräckligt och appen gav ej tillräcklig info och uppdaterades ej. Dessutom behöver skyltar sättas upp vid viktiga korsningar (Vid Gullmarsleden, Rotviksbro och Varekil). Dessutom behöver de elektroniska skyltarna vara uppdaterade med aktuell tidtabell (t ex att Ängöleden hade natt trafik). Ledningen verkade ta åt sig av våra funderingar så vi får hoppas på bättring. Vi informerade också om våra kontakter med Riksdagens Trafikutskott.
På våra önskemål om att återuppta de fysiska, årliga mötena med den lokala färjeledningen uppmanade den centrala ledningen oss att ta kontakt med distriktschefen, vilket vi kommer att göra för diskussion om effekterna av tidtabellsförändringen som genomfördes förra året.
Rapport från höstens aktiviteter.
Bl. a. möte med Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie, C, som gästade Flatön 13 oktober.
Samt från det digitala mötet med Trafikutskottet 26 oktober.
Läs mer!
Här finns vår rapport om handläggningen av färjeturerna som drogs in 1 februari 2023.
Facebook inlägg i Föreningen Flatön den 4/3
DE INDRAGNA FÄRJETURERNA
En dryg månad har gått sedan Föreningen Flatöns Trafikgrupp skickade in en skrivelse (29/1-23) till Trafikverket men vi har fortfarande inte sett något svar eller vilja till dialog.
Idag har vi därför sänt en påminnelse och även bemött de påståenden som Färjerederiet har skickat i sitt standardsvar till de som protesterat med enskilda skrivelser.
//
Till Trafikverket
Flatön 3 mars 2023
Om tidtabellsändringen för Ängöleden och Malöleden
Detta har hänt:
· Färjerederiet införde nya tidtabeller på Ängöleden och Malöleden med mycket kort varsel.
· Många berörda protesterade mot förändringen och begärde att förändringen inte skulle genomföras och begärde att beslutet skulle inhiberas. Trots detta genomfördes tidtabellsändringen 1 februari 2023.
· Trafikverket har nu (drygt 4 veckor senare) svarat många av de klagande med en standardformulerad skrivelse där ett antal påståenden av Trafikverket enligt nedan måste förklaras ytterligare (TRV kursivt). Nedan följer kommentarer till delar av Trafikverkets skrivelse.
Färjerederiets påstående: Aktuell anpassning av turtätheten är baserad på trafikstatistik
Den årsvisa statistik som förs av färjerederiet för färjelederna visar inga större förändringar i trafikmängderna som motiverar en neddragning av trafiken.
Det förekommer inga tomturer, finns det ingen väntande så går inte färjan.
Därtill har Malöledens kallelsetur 00:30 tagits bort och den tidigare borttagna kallelseturen 03:00 inte återinförts, båda förändringarna utan motivering.
Färjerederiets påstående: Utformningen och införandet av nya tidtabellen har följt våra rutiner där samråd med olika intressenter och samhällsaktörer ingår
Dessa samråd har inte redovisats, vid fråga till eventuella berörda så uppger de att samråd inte skett. Kommunerna (Orust men också Lysekil och Uddevalla) med ansvar för övergripande och detaljerad samhällsplanering och verksamheter som skolskjutsar, hemtjänst, hemsjukvård, kommunal färdtjänst har inte deltagit i något samråd.
Västtrafik med ansvar för kollektivtrafik och färdtjänst/sjukresor har inte deltagit i något samråd. Posten, VTD och distributionsfirmor har inte kontaktats för samråd. Boende på öarna har genom trafikgruppen i Föreningen Flatön bjudit in Färjerederiet till ett möte och som ägde rum i januari 2021, där bland andra frågor tidtabellerna diskuterades.
Trafikgruppen ombads att inte gå vidare med den givna informationen och utlovades att involveras i god tid inför ett eventuellt genomförande. Sammankallande i Föreningen Flatöns trafikgrupp fick ett epostmeddelande i början på december 2022 att ny tidtabell skulle införas vid kommande årsskifte. Någon mer kontakt har inte förekommit.
Orust kommun har i en skrivelse till Färjerederiet gett sina synpunkter på hanteringen och där man anser att Trafikverket bör vara öppen till en återgång till den tidigare tidtabellen.
Färjerederiet måste dels genomföra de samråd enligt ovan, dels redovisa hur man tagit ställning till de synpunkter som framkommit.
Färjerederiets påstående: De ekonomiska och miljömässiga fördelarna uppgår till faktor x3 samhällsnyttan
Beräkningen av denna nytta måste redovisas. Enligt en beräkning som följer Trafikverkets anvisningar för samhällsekonomiska analyser av åtgärder i trafiksystemet (TASAM) så uppgår den samhällsekonomiska förlusten minst 6 gånger vinsten av tidtabellsändringen. Den beräkningsbara vinsten uppgår till blygsamma 1000 kr per dygn.
När ovan gjorda förtydliganden har gjorts bör Trafikverket återgå till den tidigare tidtabellen för 2022.
//
Mail från trafikverket den 30/12:
Trafikgruppen har idag mottaget mail från Trafikverket angående avsikt att införa ny tidtabell för färjorna efter nyårshelgen. Man har också bifogat en ny tidtabell. Vi har ännu inte hunnit reagera på mailet, men har kontaktat kommunen som vi hoppas kommer att stötta oss i att inte försämra servicen.
Här är vad Trafikverket skriver:
"Till Berörda, Flatöns Trafikgrupp.
Vill till att börja med tacka för ert engagemang.
Er inkomna information samt synpunkter är beaktade gällande en justering av tidtabellen.
Effekten av beslutet är att de sammantagna ekonomiska och miljömässiga fördelarna, kostnadsförebyggande utgifter och besparingar uppgår till faktor x3 samhällsnyttan.
Det är den sammantagna situationen baserat på trafikstatistik, verksamhetens behov, regeringens förordning om myndigheters klimatanpassning inkl. besparingsbeting av energi tillsammans med tabelljusteringens utformning där samhällsfunktioner beaktats som ligger till grund för den nya tidtabellen.
Tidtabellen som gås fram med efter beaktade synpunkter har bibehållen 20 minuters trafik under morgon och eftermiddag för pendlingstrafik vardagar och stöttar en fortsatt nattrafik för Malö och Lyrleden.
Även en justering av införandeperiod tills efter högtidshelgerna har passerat är inkluderad.
En kompletterande dialog med samhällsfunktioner som operatörer inom kollektivtrafik, skolskjuts och kommun (Orust & Uddevalla) har skett.
Inga ytterligare hinder med justeringen till den anpassade tidtabellen har lyfts.
Önskar er en God fortsättning och ett Gott Nytt år."
Trafikgruppen har idag (8/12 2022) mottagit ett mail från distriktschefen vid Färjerederiet med följande lydelse:
"Till Flatöns trafikråd,
Färjetrafiken för Ängön-Fruvik, Ängöleden samt Malö-Fröjdendal, Malöleden avses justeras från avgång var 20.e minut till halvtimmes trafik, likt den redan rådande tidtabellen för Lyrsten-Lyr, Lyrleden. Förändringen planeras att träda i kraft vid årsskiftet 2022/2023 och påverkar ej nattrafiken.
Justeringen sker inom ramen för Regerings beslut att ge statliga myndigheter i uppdrag att vidta energibesparingsåtgärder samt baserat på trafikstatistik som tidigare förts en dialog kring på samverkansmötet gällande en anpassad tidtabell mellan Föreningen Flatöns Trafikgrupp och Trafikverket, Färjerederiet den 13 januari 2021.
Myndigheter ska löpande redovisa sin elförbrukning samt vilka åtgärder de har vidtagit för att minska sin elanvändning.
Det är vår myndighets uppfattning att tillsammans med lokalt vidtagna åtgärder för att internt optimera driften att vi lever upp till Regeringens krav och kan föra en väl grundad dialog att vi inom distriktet framför verksamheten i enlighet med både krav och med fokus på en långsiktig drift av verksamheten."
Vårt svar:
Vi har ikväll (8/12-22) haft ett extra möte där vi svarat Trafikverket enligt följande:
"Vi har tagit emot mail från distriktschefen, Färjerederiet 8 dec 2022 och som vi tidigare sagt är vi öppna för en dialog om olika färjefrågor med färjerederiet.
Vi ser gärna fram mot att diskutera förslaget, som påverkar oss och vår kommun i stor utsträckning. Vi ser fram mot att ta emot ett förslag på tidpunkt då vi kan mötas för att starta ett samråd.
Vi förutsätter att någon förändring inte sker utan att vi slutfört vårt samråd.
Färjorna utgör vår navelsträng till både kommunal service, sjukvård, daglighandel, arbetspendling, skolresor, hantverkare och kontakt med släkt och vänner. Färjerederiets service är därför av största betydelse för oss. Öarna saknar all form av kommunal service eller handel. Det är därför klart att området uppfyller många av kraven för att ingå i regeringens landsbygdsatsning, vilken klarlägger att landsortsbor skall i princip ha samma möjligheter till service som alla andra svenskar.
Öarna har ett stort antal fritidsboende och många semesterfirare. Detta innebär att trafikintensiteten blir säsongsberoende. De bofastas behov är dock lika stora under hela året. Vi ser inga stora förändringar i trafikflödena som skulle motivera en försämrad service.
Väg 751 utgör dessutom en viktig genomfartsled som påverkar de boende både på Orust, Skaftö, Bokenäs och Lysekil.
Vi förstår er ambition att sänka elförbrukningen som motiv för den försämrade servicen. Vi ser därför fram mot att höra hur stor besparingen är och om den kan relateras till den försämrade servicen.
Bilaga: Trafikgruppens anteckningar från mötet januari sänt till Färjerederiet"
Den 13/1 2021 hade vi ett distansmöte med Hanna Hagberg, Färjerederiet. Hon berättade om rederiets arbete samt visade trafik statistik (hösten 2020). Denna tydde på låg trafikintensitet. Vi klargjorde att trafiken som regel är låg under vintersäsongen - speciellt under ett pandemi år.
Vi berättade om våra önskemål: behov av nya rutiner för kallelseturer (Malöfärjan) samt önskemål att ha 20 min avgångar även 09-10 vardagar. Hanna menade att färjerederiet arbetar på nytt system för kallelseturer och kommer att återkomma när detta arbete är klart. Hon ansåg att halvtimmesturlistan mellan 09 och 10 behöver vara kvar. Hanna berättade att Malöfärjan skall genomgå en större renovering till sensommaren. Mötet var av informationskaraktär och inga beslut fattades.
Efter många års kamp för att få en busskur på dragsmarks-sidan, stod den då till slut där.
Två myndigheter, Trafikverket och Västtrafik och två kommuner, Orust och Uddevalla var inblandade. Vem som slutligen verkställde det hela vet ingen. Vi är glada att den finns där.
14 maj 2018.
Foto: Tina Lees