Vi hade ett mycket intressant och positivt möte med Natthawit Pechrapan (kallad Natt) i Flatö skola. Diskussionen utgick i stort sett från nedanstående inventering som gjordes inför mötet- Se minnesanteckningarna i pdf-filen härintill
Inför kommande möte med Trafikverket har Trafikgruppen inventerat generella frågor till Trafikverket samt behovet av vägunderhåll för väg 751.
Generella frågor att ta upp med Trafikverket är:
Vår syn på vägunderhåll visas i nedanstående karta:
Närvarande: Rakel Edh, projektledare vägunderhåll Trafikverket Västra Götaland, Lena Kjellman , Gösta Torberntsson, Lars Normark, Knut Thorberntsson , Peter Fäldt
Rakel Edh redogjorde för olika pågående projekt inom distriktet.
Vi berättade om vårt arbete under året. Vi betonade färjetrafikens betydelse för öborna. Vi redogjorde för vårt arbete inom trafikgruppen:
Rakel nämnde att Trafikverket avrått från en trafiklösning vid Flink som innebär att bilar parkerar i direkt anslutning till genomfartstrafik. Hon trodde inte utbyggnadsplanen i nuvarande form skulle gå igenom. Hon menade på att trafiksituationen vid Flinks borde ses över.
Vi tog upp vårt krav för väg 751 på tydligare markering av avsmalnande väg och att mötesplatser skall användas (vilket inte alltid är klart för utländska besökare). Vi förtydligade också våra krav på att väg 751 skall vara huvudled. Vi sade att höstens röjning längs vägen var OK. Så småningom måste dikena förbättras.
En intressant diskussion följde och vi upplevde att Rakel kommer att jobba för att våra krav kan genomföras. Hon lovade återkomma vad besluten blir.
Vi tyckte det varit ett bra möte i god atmosfär.
Trafikverket har efter vårt möte i februari satt upp ett skyddsräcke mot det djupa diket i närheten av hyreshuset och kyrkan. Räcket var till ökad säkerhet när ett stort gäng mopedåkare passerade den 27/5
Den 15 februari mötte trafikgruppen projektledaren vid distrikt Uddevalla som ansvarar för vägunderhåll och reparationer på vägarna inom Orust och Uddevalla.
Nedan finns en pdf-fil med de punkter som diskuterades. Mötet hölls i positiv anda och vi fick svar på flera frågor.
Dragsmarksvägen
Man kommer att ändra skyltningen så att det framgår att det endast är begränsad framkomlighet (med risk för väntetid upp mot 30 min). Det är dock ej en avstängd väg. (2023-02-18 -hittills är det dock ej ändrat). De har lovat att förse oss med info så att vi kan lägga ut på facebookgruppen.
Vägbredd / röjning / slänt
Trafikverket kommer att röja vägkanter på Malön, Flatön, Ängön - 1 m ut och 5 m upp inom kort.
Slänten bredvid hyreshuset, nedanför kyrkan där bäcken rinner längs vägen kommer att skyddas med ett räcke.
Hastighet och huvudväg
Vi presenterade våra önskemål om extra skyltning för att öka trafiksäkerheten. Det står dock klart att Trafikverket inte kommer att sätta upp några extra skyltar för avsmalnande väg eller rekommenderad hastighet eller huvudled. Vi visade vårt förslag på informationsskylt för turister. Man menade att denna skylt kommer att tas ned om den sätts upp i anslutning till vägen.
Länsstyrelsen har nu svarat på vårt brev insänt november 2021 med krav om hastighetsbegränsning och huvudled för väg 751.
Inte oväntat svarade Länsstyrelsen att man beslutat bibehålla nuvarande regler. Man hänvisar i motiveringen - som kan ses i nedanstående skrivelse - till att vägen visserligen inte är byggd för 70 km/h men att det är trafikanternas eget ansvar att anpassa hastigheten till rådande omständigheter och att vägen är sådan att det är öppenbart för trafikanterna vilken hastighet som skall gälla.
Publicerat på föreningens Facebook-sida 2022-12-04: Nu har utfarten från skolan/kyrkan/skolmuseet blivit säkrare! Vi har ordnat med en spegel som hjälper till att upptäcka bilar som kommer från Ängöhållet.
Nytt från Trafikverket
Arbetet med upprustning av Dragsmarksdelen av väg 751 har startat och kommer att påverka trafiken fram till midsommar 2023. Nedanstående bild sammanfattar Trafikverkets plan.
Nytt från Trafikgruppen
Vi har ordnat med avverkning av en träddunge vid raksträckan mellan skolan och korsvägen för att förbättra sikten. Vi har också på eget initiativ köpt in en trafikspegel som kommer att sättas upp vid utfarten från skolan till väg 751, med förhoppning om att minska risken för olycka i korsningen. Vi har också tagit fram en vägskylt (se nedan) som vi hoppas kunna sätta upp vid respektive färja och vid t e x korsvägen för att visa semesterfirare och andra att vi har en mycket smal väg som kräver extra försiktighet.
Vi fick den 15/9 svar från Trafikverket på vårt önskemål om trafikspegel vid skolan (avslag). Se nedan.
I svaret från trafikverket redovisar man resultatet av trafikflödesmätningar.
Hittills (24/9) har vi inte hunnit reagera på Trafikverkets svar.
Under vintern 2021-2022 hade vi en diskussion om trafiksäkerheten på väg 751. Nedan kan ni läsa om facebookinlägg November 2021 samt kommentarer till detta. Trafikgruppen sände med anledning av detta en skrivelse till Länsstyrelsen där vi påtalade den bristande trafiksäkerheten samt krav på lägre hastighet och att vägen bör vara huvudled.
Länsstyrelsen har sänt vår skrivelse till trafikverket för yttrande och i juli fick trafikgruppen svar från Trafikverket på vår skrivelse. Svaret i form av pdf-fil kan ses nedan. Trafikverket avslår därmed kravet på sänkt hastighetsgräns samt att väg 751 skall vara huvudled.
Länsstyrelsen har gett Trafikgruppen möjlighet till yttrande innan beslut fattas och detta resulterade i nedanstående yttrande:
"Vi delar inte Trafikverkets uppfattning om att angivet vägavsnitt har god sikt, inte är så krokig eller är ca 4,40 m bred. Det gäller endast vissa delar av vägavsnittet.
Dessutom finns en utfart med skymd sikt på raksträckan vid kyrkan, där vårt "evenemangsområde" ligger. Utfarten är flitigt utnyttjad hela året.
Vårt önskemål är att tillsammans med en trafikingenjör titta på vägen och särskilt de avsnitt som är trafikfarliga.
Vi kan komma med kort varsel.
Trafikgruppen på Flatön arbetar ständigt med information och åtgärder för att öka säkerheten för fotgängare, cyklister och bilister."
Vi inväntar nu beslut från Länsstyrelsen.
Den 5 november publicerade vi ett inlägg på Föreningen Flatöns Facebookgrupp. Vi fick ett stort antal svar vilket vi tackar för. Vi återkommer hur vi kan tolka detta:
"Om trafiksäkerhet
Som vi tidigare rapporterat arbetar Föreningen Flatöns trafikgrupp för en bättre och säkrare trafikmiljö på våra öar.
Sommarens intensiva trafik resulterade i flera dikeskörningar. Detta tillsammans med att många olika typer av fordon skall samsas med cyklar och gående på våra mycket smala vägar samt att vi har 57 väganslutningar under den 7,5 km långa vägen mellan färjorna har gjort att vi överväger att skriva till Länsstyrelsen och begära att väg O751 skall bli huvudled över öarna samt att hastighetsbegränsningen om 50 km/h som idag finns på Malön till Flinks skall utökas att gälla till Ängöfärjan.
Kommentera gärna hur ni ser på dessa frågor."
Den 10e november kunde vi summera alla kommentarer till vårt inlägg den 5e november:
" Vi i trafikgruppen tackar alla för ert engagemang i frågan om trafiksäkerhetsfrågor på våra
öar. Engagemanget syns genom att hittills 2147 personer har sett inlägget (således har
många läst många gånger). 61 har gillat det, 47 kommentarer har givits.
Alla med något undantag har kommentarer som är positiva till förslaget. Flera goda förslag
och önskemål har dykt upp i kommentarerna.
En fråga är om en hastighetssänkning till 50 km/h skulle försvåra för de som kör från färja till
färja (vilket är ett ganska stort antal – speciellt på somrarna). Vi har testat att köra sträckan i
med dagens hastighetsgräns och med 50 km/h hastighetsgräns och funnit att det skiljer ca 1
min. Vid 20 min avgångar och man kör från Malöfärjan till Ängöfärjan kommer man 3 min
före avgång vid 50 km/h i stället för 4 min före avgång (förutsatt att inga trafikhinder finns). I
motsatt riktning är marginalen ca 2 min större pga att Ängö-färjan har kortare överfart.
Således påverkar hastighetsreduceringen inte direkt möjligheten att nå färjorna och vi
kommer därmed att gå vidare med vår begäran till Länsstyrelsen.
Hastighetsreducering vid Camping o Flink: chikaner sommartid vid båda ställena kan vara bra
samt tydligare markerade övergångsställen. Vi ser dock att dessa frågor bör tas upp av
Campingen resp Flinks med Trafikverket (inte Länsstyrelsen).
Märkning om smal väg och mötesplatser bör finnas vi färjorna. Vi skall försöka driva denna
fråga men har hittills fått ljumt intresse från Trafikverket.
Inga reella argument har framförts mot huvudled.
Cykelbanor alt. cykelleder är en viktig fråga som vi tagit upp i flera sammanhang. Vi skall
försöka driva dessa frågor vidare. "
Den 17e september hade trafikgruppen ett möte medJonas Nilsson, Trafikverket, i Flatö skola.
Vi uttryckte vår tacksamhet för förra årets beläggning av vår väg O751 som vi tyckte blivit bra.
Vi redovisade de olyckor i form av avåkningar som varit under sommaren och olika åtgärder diskuterades (extra mötesplatser, förändring av sluttningsvinkeln i dikena, förbättrad märkning, bättre sikt och hastighetsbegränsning mm). Jonas kommer nu att se över möjliga åtgärder.
Renovering av Dragsmarksvägen
Jonas informerade också om att Trafikverket ska utföra bärighetsåtgärder på väg O751, Kållehed - Färjeläget Fruvik. Bärighetsåtgärderna innebär åtgärder som siktröjning, dikning, avvattning och diverse förstärkningsarbete.
Arbetet kommer att påbörjas med dikning hösten 2021. Planen är att ny beläggning kommer att vara på plats 2023.
Det kommer att vara begränsad framkomlighet under tiden som arbeten pågår.
Dikningen innebär att dikena grävs om så att dikesbotten hamnar under vägterassen. Detta är väldigt viktigt för att vägen ska hålla bra standard över tid. Det innebär också att slänterna får tydliga lutningar. Eftersom det var längesen dikning utfördes vid vägen har jordmassor tryckts ner mot diket och dikena har ingen tydlig avgränsning så att det kan upplevas som att vi tar mer mark när vi dikar. Diket tillhör vägen och är inom vårt vägområde.
Under 2020 mötte vi trafikverket i juni då vi bl a diskuterade ny beläggning av vägen samt hastighetsgränser och rensning av dikeskanter. Från trafikverket deltog Jonas Nilsson som är projektledare inom driftområde Uddevalla dit vårt vägnät hör.